Privacyverklaring

Privacyverklaring Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht te Hilversum

Beste cliënt van Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht,

Op 25 mei 2016 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden, een nieuwe wet ter bescherming van uw persoonsgegevens. Teneinde u op de hoogte te brengen van het  privacy beleid van Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht volgt hieronder een uitleg over hoe uw persoonsgegevens beschermd worden.

Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht is een eenmanszaak waarin 1 advocaat (mr. Els Smit) werkzaam is. Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht verwerkt in het kader van de opdracht tot dienstverlening uw persoonsgegevens op een zorgvuldige  wijze, neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.

Hierover wil Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht u graag duidelijk en transparant informeren. In deze privacyverklaring geeft Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht antwoord op de belangrijkste vragen over hoe zij uw persoonsgegevens verwerkt.

Wat zijn persoonsgegevens?

Dit zijn gegevens die iets over u zeggen. Bijvoorbeeld uw naam, adres, leeftijd. Wanneer (een combinatie van) deze gegevens naar u herleid kunnen worden, spreken we over persoonsgegevens. Bijvoorbeeld uw adres of e-mailadres. Maar bijvoorbeeld ook uw voornaam samen met uw geboortedatum. Wanneer anderen die persoonsgegevens hebben, moeten ze daar zorgvuldig mee omgaan. Ook foto’s en video’s worden gezien als persoonsgegevens.

Wat zijn bijzondere persoonsgegevens?

Bijzondere persoonsgegevens zijn gevoelige gegevens, bijvoorbeeld over religie en geloofsovertuiging, ras of etnische voorkeur, politieke voorkeur seksueel gedrag/seksuele gerichtheid, lidmaatschap van een vakbond en genetische en biometrische gegevens, en BSN-nummer. Deze gegevens krijgen door de wet extra bescherming, vanwege een (grote) mogelijkheid tot inbreuk op iemands privacy. Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht verwerkt alleen bijzondere persoonsgegevens als dat noodzakelijk is voor het kunnen uitvoeren van de opdracht-overeenkomst die met u gesloten is, dan wel anderszins met uw toestemming en/of wanneer dat noodzakelijk is op basis van een (wettelijke) verplichting of verordening.

Hoe komt Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht aan uw persoonsgegevens?

Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht kan op verschillende manieren aan uw persoonsgegevens komen. Als eerste, omdat u deze verstrekt op het moment dat u contact opneemt voor het maken van een eerste kennismakingsafspraak of nadere informatie. Daarnaast kan Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht uw contactgegevens ontvangen van het Juridisch Loket waar u zich heeft aangemeld.

Waarvoor verwerken Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht persoonsgegevens?

Als u gebruik wilt maken van onze diensten, heeft Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht uw persoonsgegevens nodig. Met behulp van uw gegevens kan Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht bijvoorbeeld voor u gesubsidieerde rechtsbijstand (een toevoeging) aanvragen en processtukken, contracten en andere documenten opstellen. 

Tevens heeft Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht uw naam en adresgegevens nodig om contact met u te kunnen onderhouden en u te informeren over relevante zaken. 

Tot slot zijn er praktische zaken waarvoor Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht gegevens verwerkt. Bijvoorbeeld ter ondersteuning van administratieve processen rondom het versturen van brieven aan wederpartijen of instanties, het aanvragen van uittreksels, het verzenden van facturen enzovoorts.

Verwerkt Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht ook bijzondere persoonsgegevens?

Bijzondere persoonsgegevens zijn gevoelige gegevens, bijvoorbeeld over gezondheid, religie of levensovertuiging, strafrechtelijk verleden, etnische gegevens of gegevens betreffende ras. Maar ook uw financiële gegevens, bijvoorbeeld uw hypotheekgegevens, uw jaaropgave/jaarstukken of IB-aangiften zijn gevoelige gegevens.

Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht verwerkt alleen bijzondere persoonsgegevens wanneer daar een wettelijke verplichting voor is, voor het uit kunnen voeren van de gesloten opdrachtovereenkomst met u, op uw aangeven, met uw toestemming of als uw situatie daar om vraagt. In dat laatste geval verwerkt Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht deze gegevens alleen als dat noodzakelijk is voor de overeengekomen dienstverlening.

Wat zijn uw rechten als cliënt?

U heeft verschillende rechten. U heeft het recht op informatie, in de vorm van deze privacyverklaring. Daarnaast heeft u het recht om uw gegevens in te zien en te rectificeren wanneer deze onjuist zijn. Ook kunt u vragen om een kopie van uw digitale dossier, dat heet het recht op dataportabiliteit. Vervolgens kunt u bezwaar maken tegen de verdere verwerking van uw gegevens. In die situatie zullen Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht u niet verder meer kunnen helpen en zal onze opdrachtovereenkomst eindigen. Ook kunt u uw eerder gegeven toestemming weer intrekken. In sommige situaties kunt u uw persoonsgegevens laten wissen. Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht wist uw gegevens en het dossier na afloop van de bewaartermijn van 7 jaren. 

Hoe gaat Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht met uw persoonsgegevens om?

Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht heeft passende technische en organisatorische veiligheidsmaatregelen getroffen om uw persoonsgegevens tegen verlies, misbruik, en ongeoorloofde toegang door derden, te beschermen.

Uw persoonsgegevens worden zorgvuldig bewaard, zowel op papier als in digitale vorm. Het papieren dossier bevindt zich in een afgesloten archiefkast en het digitale dossier in een beveiligde omgeving.

Wie kan er bij uw persoonsgegevens?

Alleen Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht zelf en degene die uitsluitend in een noodsituatie bevoegd is, waaronder de ICT-medewerkers die in onze opdracht toegang tot het digitale systeem hebben, kunnen toegang verkrijgen tot uw persoonsgegevens.

Met wie delen Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht uw gegevens?

Uw gegevens worden uitsluitend met u zelf gedeeld, daar waar nodig met uw wederpartij en met gerechtelijke instanties, en zo nodig met (in overleg met u) ingeschakelde derden/deskundigen ten behoeve van uw opdracht. Daarnaast worden in de situatie dat voor u een toevoeging is aangevraagd, gegevens gedeeld met de Raad voor Rechtsbijstand.

Tot slot worden uw gegevens gedeeld met diegenen die uitsluitend in een noodsituatie (ziekte, overlijden) bevoegd zijn.

Gebruikt Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht uw gegevens ook voor een ander doel dan waarvoor ze oorspronkelijk verwerkt waren?

Dat kan Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht alleen doen wanneer er tussen beide doelen een nauwe verwantschap bestaat. Bijvoorbeeld als u contact opneemt voor een vrijblijvend intakegesprek en Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht vervolgens uw contactgegevens gebruikt voor het opstellen van een opdrachtbevestiging. Ook kunt u denken aan de situatie dat voor de definitieve afwikkeling van uw kwestie het noodzakelijk is om bijvoorbeeld een bevoegde derde, zoals een fiscalist, notaris of andere deskundige in te schakelen. Verder kan Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht uw gegevens alleen gebruiken voor het uitvoeren van onze opdrachtovereenkomst en met uw toestemming of op uw aangeven. Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht kan en mag geen gegevens uitwisselen met onbevoegde, externe partijen, tenzij u daar vooraf uitdrukkelijk en schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.

Gebruikt de website ook cookies of andere soortgelijke technieken?

Nee, op de website van Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht wordt geen gebruik gemaakt van cookies of vergelijkbare technieken.

Welke regels gelden bij de verwerking van persoonsgegevens?

Bij de verwerking van persoonsgegevens is Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht gebonden aan de daarvoor geldende wet- en regelgeving.

Kan ik zien welke gegevens Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht van mij verwerken?

Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht verwerkt uitsluitend de gegevens die u zelf direct of indirect (via Juridisch Loket, rechtbank of verwijzende instantie) verstrekt. Uw gegevens worden ook vastgelegd in processtukken, correspondentie, verslagen en rapportages of in overeenkomsten. Mocht u uw fysieke en/of digitale dossier in willen zien dan kunt u daarover altijd contact opnemen.