Voorwaarden

Download de voorwaarden in PDF

ALGEMENE VOORWAARDEN ADVOCATENKANTOOR VOOR ARBEIDSRECHT

  1. Algemeen

Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht (kantoorhoudende te 1217 KX Hilversum aan de Koninginneweg 6A)  is de handelsnaam van het eenmanskantoor waar door mevrouw mr. E. Smit de advocatenpraktijk wordt uitgeoefend. Het kantoor houdt zich bezig met zaken op het gebied van het arbeidsrecht en aanverwante rechtsgebieden en verricht werkzaamheden voor zowel  particulieren als voor ondernemingen (MKB). Voor particulieren wordt zowel op declaratiebasis als op toevoegingsbasis gewerkt.

Het kantoor is ingeschreven bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel Gooi-, Eem- en Flevoland onder nummer KvK 32145507.

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder ‘Opdrachtgever’: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die Opdrachtnemer c.q. mr. E. Smit als ‘Opdrachtnemer’ opdracht verleent tot het verrichten van juridische werkzaamheden.

  1. Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle te verrichten of verrichte werkzaamheden door Opdrachtnemer en op alle vervolgopdrachten of gewijzigde of aanvullende opdrachten met dezelfde Opdrachtgever. Een specifieke bepaling in de bevestigingsbrief ten aanzien van de overeenkomst van opdracht gaat boven een bepaling in deze Algemene Voorwaarden. De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van Opdrachtgever is uitdrukkelijk uitgesloten.

  1. Overeenkomst van opdracht

De rechtsverhouding tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer is een overeenkomst van opdracht. De overeenkomst van opdracht komt tot stand door acceptatie van de opdracht door Opdrachtnemer. Dit is het moment dat Opdrachtnemer met de uitvoering van de opdracht een aanvang neemt of indien op andere wijze blijkt dat Opdrachtnemer de opdracht heeft aanvaard. De opdracht eindigt niet door de dood, ondercuratelestelling of faillissement van een der partijen. De uitvoering van opdrachten geschiedt uitsluitend ten behoeve van Opdrachtgever. Derden kunnen aan de opdrachten en de uitvoering daarvan geen rechten ontlenen.

Opdrachtgever aanvaardt dat Opdrachtnemer bij de uitvoering van de opdracht gehouden is de gedragsregels van de Orde van Advocaten, waar Opdrachtnemer lid van is, na te leven en verklaart de daaruit voor Opdrachtnemer voortvloeiende verplichtingen steeds te zullen respecteren. Opdrachtnemer zal de door Opdrachtgever aan haar verstrekte opdracht naar beste inzicht en vermogen uitvoeren en Opdrachtgever op de hoogte houden van belangrijke informatie, feiten en afspraken die verband houden met de door Opdrachtgever verstrekte opdracht.

  1. Inschakelen derden

Bij de uitvoering van opdrachten is Opdrachtnemer gerechtigd derden in te schakelen (zoals bijvoorbeeld een accountant of salarisadministrateur). Bij de keuze van deze derden zal de vereiste zorgvuldigheid worden betracht en, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is, tevoren overleg met Opdrachtgever worden gevoerd. Opdrachtnemer is voor de werkzaamheden/gedragingen van deze derden niet aansprakelijk. De verplichting om met Opdrachtgever te overleggen over de inschakeling van derden geldt niet voor inschakeling van koeriers en deurwaarders en evenmin indien een procesadvocaat in een ander arrondissement wordt ingeschakeld.

  1. Terbeschikkingstelling van informatie door de Opdrachtgever

Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, die Opdrachtnemer naar haar oordeel nodig heeft voor het uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen. Opdrachtnemer maakt van deze bescheiden kopieën voor het dossier en zal de originele bescheiden retourneren aan Opdrachtgever. Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de opdracht van belang kunnen zijn. De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten en extra honorarium, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van Opdrachtgever. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden..

  1. Aansprakelijkheid

De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is beperkt tot het bedrag waarop de door Opdrachtnemer afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering in het voorkomend geval aanspraak geeft, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico van Opdrachtnemer onder die verzekering. Onverminderd het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek, vervalt het recht op schadevergoeding in ieder geval twaalf maanden na de gebeurtenis waaruit de schade direct of indirect voortvloeit en waarvoor Opdrachtnemer aansprakelijk is. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden, de redelijke kosten van juridische bijstand daaronder begrepen, die op enigerlei wijze samenhangen met of voortvloeien uit de werkzaamheden die voor Opdrachtgever zijn of worden verricht, behoudens opzet of grove schuld aan de zijde van Opdrachtnemer.

  1. Honorarium opdrachten op declaratiebasis

De in rekening te brengen tarieven bij opdrachten die op declaratiebasis worden  aangenomen kunnen telkens per 1 januari worden aangepast. Tenzij Opdrachtgever en Opdrachtnemer anders overeengekomen zijn, wordt het honorarium berekend door het aantal uren dat door Opdrachtnemer aan de opdracht is besteed te vermenigvuldigen met het overeengekomen uurtarief. Dit bedrag wordt vermeerderd met de daarover verschuldigde omzetbelasting. Betaling van iedere declaratie dient te geschieden binnen de op de declaratie vermelde termijn. Na afloop van die termijn wordt Opdrachtgever geacht de juistheid van de declaratie te hebben aanvaard, tenzij Opdrachtgever voordien tijdig schriftelijk bezwaar heeft gemaakt, en kan aan Opdrachtgever een rente in rekening worden gebracht van 1% per maand.  Opdrachtnemer is steeds gerechtigd van de Opdrachtgever betaling van een voorschot te verlangen. Een ontvangen voorschot wordt aan het einde van de opdracht verrekend.

  1. Honorarium opdrachten op toevoegingsbasis

Indien Opdrachtgever in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand door de Raad voor Rechtsbijstand (toevoeging – zie www.rvr.org)) is Opdrachtgever gehouden bij het intakegesprek of daags daarna de door Opdrachtnemer aan te geven bescheiden over te leggen welke nodig zijn voor de (beoordeling van de) aanvraag van een toevoeging. Tijdens het intakegesprek zal Opdrachtnemer aan Opdrachtgever uiteen zetten hoe het systeem van gesubsidieerde rechtsbijstand werkt en wat de hoogte van de naar verwachting door de Raad voor Rechtsbijstand aan Opdrachtgever op te leggen eigen bijdrage zal zijn. Daags na het intakegesprek ontvangt Opdrachtgever een declaratie voor deze eigen bijdrage. Behoudens in spoedeisende zaken is Opdrachtnemer gerechtigd haar werkzaamheden op te schorten totdat de declaratie voor deze eigen bijdrage is voldaan.

  1. Verschotten

Opdrachtnemer is steeds gerechtigd bij Opdrachtgever (bij aanvaarding en tijdens de uitvoering van de opdracht) verschotten, waaronder griffierechten, kosten van aan te vragen uittreksels, deurwaarderskosten etc. (belast dan wel onbelast) en omzetbelasting in rekening te brengen.

  1. Vernietiging dossiers

Het tijdens de opdracht gevormde dossier zal, na het einde van de opdracht en sluiting van de zaak, gedurende zeven jaar worden bewaard in het archief, waarna Opdrachtnemer het recht heeft het dossier te vernietigen.

  1. Toepasselijk recht, bevoegde rechter

De rechtsverhouding tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever wordt beheerst door Nederlands recht. Alle geschillen die uit de rechtsverhouding voortvloeien zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechter te Almere of Lelystad of, naar keuze van Opdrachtnemer, de bevoegde rechter van de woonplaats van Opdrachtgever.

12. Kantoorklachtenregeling

Er is een kantoorklachtenregeling van toepassing op de dienstverlening van Advocatenkantoor voor Arbeidsrecht. Deze kantoorklachtenregeling is te vinden is op de website www.arbeidsrechtadvo.nl.

13. Wijziging Algemene Voorwaarden

Opdrachtnemer is gerechtigd deze Algemene Voorwaarden te wijzigen en/of aan te vullen. Van iedere wijziging en/of aanvulling ontvangt Opdrachtgever tevoren schriftelijk bericht. De meest actuele versie van deze Algemene Voorwaarden is te raadplegen via de website van Opdrachtnemer (www.arbeidsrechtadvo.nl).

Deze Algemene Voorwaarden zijn geldig met ingang van 1 januari 2017.